Przeskocz nawigację


  1. Autumn Regrets
  2. I Believe in God
  3. Transfigured Night
  4. Melody in the Wind
  5. From Adam to Eve
  6. Fallen Forest
  7. Innig
  8. Soleil levant sur la Seine
  9. New Road
10. Solitude
11. Breathing Stone

Ocena: 8.5/10

Można mieć obawy, kiedy wirtuoz instrumentu raptem zabiera się za komponowanie… podobnie bywa kiedy aktor staruje z reżyserią. Ale co talent to talent, jeśli nawet jest w tym więcej rzemiosła niż porywu ducha, może to być przedsięwzięcie udane. Udowodnił to Nigel Kennedy, który wszak z jazzową improwizacją miał wiele do czynienia.

Pierwszym wrażeniem było zaskoczenie, gdyż nieczęsto trafia się taka mieszanka. Zdecydowanie kolejna pozycja na półkę alchemiczną. „Kafka” (nie pytajcie mnie co ma wspólnego ten album ze sławnym pisarzem :) to najprościej mówiąc – fuzja progresywna. Czerpiąca z klasyki, rocka, worldmusic i jazzu. Zadziwiająco udana i wciągająca. Kompozytorskiej rewolucji tu nie ma, ale wydźwięk utworów jest wystarczająco niezwykły by proste melodie wprawiły się w niego z powodzeniem. Tęskne „Autumn Regrets” czy „Solitude” ujmują prostotą, nie inaczej jest z wspaniałym „Melody in the Wind” czy nieco folkowym „New Road”.

Wokale też nadają specyfiki. Mam na myśli osobliwy kontratenor w „Transfigured Night” i w zabawnej piosence „From Adam to Eve” gdzie następuje zderzenie różnych wokalnych styli (Stephen Duffy w duecie z Brix E Smith). Osobną uwagę należy poświęcić teatralnemu „Innig” ze wspaniałą Jane Siberry. Na płycie udziela się również Caroline Lavelle w świetnym „Breathing Stone”.

Utwory trwają średnio 6, 7 minut i nie można oprzeć się wrażeniu, że każdy stanowi osobną opowieść. Może tu właśnie objawia się subtelny duch i atmosfera opowiadań Franza Kafki? W połączeniu z unikalną aranżacją i klimatem muzyki prog z wiodącymi skrzypcami album robi bardzo pozytywne wrażenie. A Kennedy… oświadczył, że jego chęć kompozytorskich zapędów się na tym kończy i nie należy się spodziewać kolejnych zbyt prędko. Może szkoda… może nie..

Ver.

%d blogerów lubi to: